Маркетингова среда
Маркетинговите дейности в бизнеса се обуславят от няколко вътрешни и външни фактора. Някои от тях могат да бъдат контролирани от организацията, но повечето не са такива и се налага бизнесът да се адаптира, за да избегне евентуално негативно влияние в следствие на промяна на тези фактори. Вътрешните и външни се съчетават, за да създадат маркетинговата обкръжаваща среда, в която бизнесът работи.
С термина „маркетингова среда“ се означават всички сили за една пазарна организация , които оказват влияние върху възможностите ѝ за поддържане на успешни взаимоотношения с клиентите от целевата ѝ група. Маркетинговата среда бива както макросреда, формирана от текущите макроикономически условия, така и микросреда, формирана от текущите микроикономически условия.
Включете се в безплатното обучение по Дигитален маркетинг, където ще се запознаете с технологиите за създаване на сайтове и онлайн магазини. Не го пропускайте!
Източник: www.marketing91.com
Средата е съставена от пет елемента:
Контролируеми фактори – тези, които са обект на стратегията, която се провежда от маркетолозите на дадена фирма. Висшият мениджмънт взема решения по въпроси свързани с целите и ролята на маркетинга, както и на други бизнес функции. Всички аспекти на маркетинга се повлияват от тези решения.
Неконтролируеми фактори – тези, които оказват влияние върху дейността на компанията, но не могат да бъдат контролирани. Колкото и добре да е съставен даден маркетингов план, той може да бъде провален под влияние на тези фактори. Неконтролируеми променливи са:
- Потребителите- състоят се от целевата аудитория на бизнеса ви
- Конкурентната структура на отрасъла (монопол, олигопол, свободна конкуренция или монополистична конкуренция)
- Конкуренция на марките и произхода
- Конкуренция в канала за реализация- това са организациите, които работят в същия пазар като вас и целевата им група потребители съвпада с вашата
- Наличието на независими медии.
- Снабдители- това са организациите, които предоставят ресурсите, необходими за функционирането на вашия бизнес
- Партньори- това са отделни организации като рекламни агенции, агенции за маркетингови проучвания, банки, застрахователни компании, транспортни фирми и други, с които вашият бизнес е във взаимодействие
- Общество- това са всички хора, които имат реален или потенциален интерес или биха могли да повлияят на способността на компанията да обслужва клиентите си
- Адаптция – това е отговорът на фирмата на особеностите на обкръжаващата среда, докато тя прилага своите подобрени различни сравнителни предимства
- Информация
- Организационно ниво на успех или неуспех.
Източник: www.paraduxmedia.com
Маркетинговата среда на един бизнес се състои както от вътрешна, така и от външна маркетингова среда. Вътрешната среда е специфична за бизнеса и включва собствениците, служителите, оборудването, материалите. Външната е разделена на два компонента- микро и макро среда. Тя също е специфична за бизнеса. Микро средата включва фактори, които имат общо с производството, разпространението и промотирането на продукта или услугата. Макро средата се състои от по-големи обществени сили, които дават отражение на обществото като цяло. Тя се обуславя от шест компонента- демографска среда, икономическа, физическа, технологическа, политико-правна и социокултурна среда.
Демографската среда- тя се състои от хората, които съставляват пазара. Характеризира се от разделянето на населението спрямо размер, гъстота, населено място, възраст, пол, раса и занимание.
Икономическа среда- тя съдържа фактори, които могат да повлияят на потреблението на клиентите и как те пазаруват. Тези фактори включват лихви, инфлация, разпределение на финансите, държавно финансиране и други икономически фактори.
Физическа среда- тя включва естествената среда, в която бизнесът работи. Това включва климатичните условия, промяната на околната среда, достъпът до вода и сурови материали, природни бедствия, замърсяване на околната среда и други.
Технологическата среда се състои от иновации, проучвания и развитие на технологиите, технологични алтернативи, но и технологичните бариери за работа. Техлогогията е един от най-големите източници както на заплахи, така и на възможности за бизнеса и е много динамична.
Източник: www.cdn.cleverism.com
Политико-правна среда- тя съдържа политиките, които доминират в страната, както и други групи и агенции, които оказват влияние или ограничават работата на индустрията или бизнеса в обществото.
Социокулурна среда- това е аспектът на макро средата, който се състои от начина на живот, ценностите, културата, предразсъдъците и вярванията на хората. Тези фактори са различни в различните райони.
Вътрешната маркетингова среда може да бъде контролирана от бизнеса и да се променя с промяната на външната среда. Те имат еднаква тежест за всяка една организация. Вътрешната среда включва отдел „продажби“, маркетинг отдела, производствения колектив, човешки ресурси и други.
Маркетинговата среда е от голяма важност за всеки бизнес, без значение малък или голям. Това е един от най-динамичните аспекти в бизнеса. За да се развива една организация и да се задържи дълго на пазара трябва успешно да анализира маркетинговата среда.