
Какво е Графичен дизайн?
Графичният дизайн е изкуството или професията на визуалната комуникация, която съчетава образи, думи и идеи, за да предаде информация на аудитория, особено за да произведе специфичен ефект. С други думи, графичният дизайн е комуникационен дизайн. Това е начин за предаване на идеи, чрез визуализация и дизайн.
Но вярвате или не, графичният дизайн не е черно-бяла концепция. За да разберете изцяло концепцията за графичен дизайн, важно е да имате добро разбиране на елементите и принципите, които изграждат дизайна.
Включете се в безплатното обучение по Въведение в дизайна, където ще се запознаете с дейността на графичните дизайнери, с това какво се очаква от тях да знаят и умеят и по какви проекти работят.
Елементите на изкуството са основните единици на всеки визуален дизайн, които формират структурата на дизайна и предават неговите визуални послания. Елементите на графичния дизайн са:
Линия – те могат да бъдат извити, прави, дебели, тънки, двуизмерни, триизмерни. Линията е просто елемент на дизайна, който се определя от точка, движеща се в пространството.
Форма – формата е двуизмерна дефинирана област, създадена от линии. Различните видове форми включват геометрични, абстрактни и органични форми, всички от които са основни елементи на дизайна.
Цвят – цветът е един от елементите, който е особено важен за привличане на внимание, защото зад чувствата, които цветът може да предизвика, има психология. Има три основни характеристики за оцветяване: оттенък (семейството на цветовете), стойност (колко светъл или тъмен е цветът) и наситеност (чистотата на цвета).
Източник: www.blog.tubikstudio.com
Типография – тя е от изключително значение, тъй като може да повлияе значително на съобщенията на дизайна. Различните тегла (смели, редовни или леки), комбинирани с разнообразни размери, цветове и разстояния, могат да добавят мощност към концепцията, с която дизайнерът се опитва да комуникира.
Текстура – текстурата в дизайна се отнася до това как изглеждат нещата, които биха се почувствали, ако се докоснат. Например, текстурата може да бъде груба, гладка, лъскава, мека, твърда и други. Текстурата е друг елемент, използван за привличане на вниманието. Може да се добави към други елементи като форми, цветове, изображения и тип.
Размер – в дизайна размерът се използва, като индикация за важност и може също така, да създаде визуален интерес към дизайна, като се използват контрастни размери.
Космос – той се отнася до областите на дизайна, които се оставят празни. Тези области включват всяко разстояние или области между, около, под или над други елементи на дизайна. Дизайнерите умишлено поставят пространства в дизайна, за да добавят акцент върху зоните му.
Източник: www.helpx.adobe.com
Принципите на дизайна предполагат, как дизайнерът трябва да подреди най-добре различните компоненти на оформлението на страницата, за да гарантира, че елементите на цялостния дизайн са свързани помежду си. Принципите на дизайна включват:
Баланс – постигането на визуален баланс в графичния дизайн се осъществява, чрез използване на симетрия и асиметрия. Това се постига, чрез балансиране на дизайна в тегло – значи форми, линии и други елементи се разпределят равномерно. Така че, дори и двете страни на дизайна да не са точно еднакви, те имат подобни елементи. Балансът е важен, защото осигурява структура и стабилност на дизайна.
Подравняване – това е за поддържане на организиран дизайн. Всички аспекти на дизайна, трябва да бъдат подравнени с горната, долната, средната или страничната част, за да се създаде визуална връзка между елементите.
Близост – близостта създава визуална връзка, между елементите на дизайна. Той свежда до минимум претрупването, увеличава разбирането на зрителите и осигурява фокусна точка за зрителите. Това не означава непременно, че подобни елементи трябва да се поставят един до друг, а просто означава, че трябва да бъдат свързани визуално.
Източник: www.elula.online
Повторение – след като сте избрали как да използвате елементите си, повторете тези модели, за да установите последователност в целия дизайн. Това повторение свързва отделни елементи и укрепва дизайна, но създава усещане за организирано движение.
Контраст – контрастът се използва за подчертаване на някои аспекти на дизайна. Използването на контраст ви позволява да подчертаете различията между елементите, като в крайна сметка подчертаете ключовите елементи на вашия дизайн, които искате да изпъкнете.
Повечето графични дизайнери използват хибриден процес, който включва както традиционни, така и цифрови технологии. Много дизайнери започват директно на компютри, използвайки софтуер за графичен дизайн. Тези инструменти са подобрили творческия процес, като позволяват на дизайнерите да изследват идеи и да постигат дизайни по-бързо, отколкото напълно ръчно изобразяващи дизайни.
Източник: www.pandoraltd.ie
С течение на времето, графичният дизайн стана доста многостранен. Цялостната концепция се състои от различни области и специализации. Ето някои от най-често срещаните видове графичен дизайн:
Корпоративен дизайн – той е свързан с визуалната идентичност на компания. Всички визуални елементи, съставляващи идентичност на марката, например логото на марката (направено със софтуер за дизайн на лого), могат да бъдат свързани с корпоративния дизайн. Този тип графичен дизайн се използва в маркетинга на марката, за да комуникира стойностите на марката чрез изображения, форми и цвят.
Маркетинг и рекламен дизайн – вероятно един от най-известните видове графичен дизайн: маркетинг и реклама. Когато повечето хора мислят за графичен дизайн, те най-вероятно мислят за маркетинг и рекламен дизайн. Графика в социалните медии, реклами в списанията, билбордове, брошури, шаблони за маркетинг по имейл, маркетинг на съдържание – всички примери за този широко използван вид графичен дизайн.
Източник: www.cdn.mos.cms.futurecdn.net
Дизайн на публикации – дизайнът на изданието традиционно се отнася до носител за печат, но отново, с постоянната дигитализация на нашето поколение, той премина и към дигиталното публикуване. Дизайнерите на публикации трябва да работят в тясно сътрудничество с редакторите и издателите, за да гарантират, че оформлението, типографията и илюстрациите са комбинирани по вкус и създават най-добрия краен резултат. Примерите за графични дизайни на публикации включват книги, вестници, бюлетини, списания и електронни книги.
Екологичен дизайн – този вид графичен дизайн обикновено се пренебрегва. Графичният дизайн на околната среда е използването на визуални елементи, в среда за свързване на хората към тези места. Целта на екологичния дизайн е, да подобри опита на хората на тези места, дали прави преживяването по-запомнящо се или информира зрителя. Архитектура, пътни знаци, табели, пространства за събития и стенописи, са всички примери за екологичен дизайн.
Източник: www.marj3.com
Дизайн на опаковката – когато купувате нов продукт, най-вероятно той има някаква форма на опаковка или визуален елемент, като етикет, стикер или опаковка, който се използва за подготовка на продукта за разпространение или продажба. Тези елементи са създадени от дизайнери на опаковки. От изключително значение е тези дизайнери, да са запознати с актуалните тенденции на пазара, за да осигурят успешен маркетинг на продукта.
Движение дизайн – това може да включва анимация, видео игри, приложения, GIF файлове, функции на уебсайтове и т.н. Това все още е някаква нова област в графичния дизайн, тъй като технологичният напредък позволи на дизайнерите да изследват нови медии.
Източник: www.manikgaur.com
Уеб дизайн – въпреки че, уеб дизайнът не е непременно вид графичен дизайн, графичният дизайн е един от елементите на уеб дизайна, така че си струва да се спомене тук. Тъй като уеб дизайнерите трябва да обмислят и комбинират различни дизайнерски елементи – като оформление, изображения и типография – за да създадат удобен за потребителя, приятен уеб дизайн. Така че, ако не можете да разберете как да направите уебсайт сами, струва си да се свържете с уеб дизайнер.