
5 начина за подобряване на типографията в дизайна
Типографията е един от най-важните компоненти в графичния дизайн. Що се отнася до дизайнерските умения – тя стои в основата ѝм. Много хора смятат, че тя се ограничава само до създаването на четливи писмени послания, но това схващане е грешно. Типографията представлява много повече от това.
Независимо колко добър дизайнер сте, винаги би било полезно да „сверите часовника си“ с няколко практически съвета за това как вашите шрифтове да изглежда по-добре в разнообразните ви ежедневни проекти.
Както при развиването на всяко умение, така и при типографията е нужно да научите специфични правила и указания преди да можете напълно да обогатите своя набор от умения. Тази статия ще ви преведе през 5 основополагащи съвета и трикове за подобряване на начина, по който използвате шрифтовете в дизайнерските си проекти.
1. Съчетайте настроението с посланието
Мислите ли, че повечето шрифтове са еднотипни? Или може би имате любим, който използвате всеки път. И в двата случая ви възпират извлечете максимума от избора на шрифт.
Всеки шрифт има собствено настроение, излъчване и стил. Може би е сериозен? Може би е с елементи на фантастика? Повечето шрифтове не са универсални, така че трябва да определите какво ви казва определен шрифт и дали посланието ѝм се вписва във вашия дизайн. Добър начин да направите това е като изясните характеристиките, които искате вашият дизайн да комуникира. Ако съдържанието ви е планирано предварително, още по-добре – ще можете да свържете избора на шрифта с вече установения тон.
2. Съчетайте настроението с аудиторията си
Избрали сте шрифт, който според вас перфектно допълва целта на вашия дизайн. Страхотно! Има само един проблем… не всеки ще интерпретира настроението на шрифта по начина, по който вие го възприемате. След като изберете шрифт, който съответства на дизайна ви, е нужно да се уверите, че той е подходящ за вашата аудитория!
Една група може да приеме шрифта като модерен, докато друга да вижда същия шрифт като старомоден. Това е така, защото начинът, по който възприемаме стиловете, е до голяма степен повлиян от културни асоциации, а те от своя страна пък са свързани както с възрастта, така и с местоположението на аудиториите.
Но какво да правите, ако трябва да общува с широк кръг хора, а не с конкретна публика? Може би е добре да изберете по-неутрален шрифт. Понякога наричани „workhorse“, те обикновено са основните serif или sans- serif шрифтове, които могат да се използват почти навсякъде, защото не привличат особено внимание.
3. Свържете размера на шрифта с контекста на дизайна
Когато избирате и подреждате шрифтове в дизайна, добрата четливост трябва да бъде една от основните ви грижи. Не искате да затруднявате аудиторията си, като правите размера твърде малък. Общовалидното правило е, че основният текст трябва да бъде между 10 и 12 точки за проекти за печат и от 15 до 20 пиксела в мрежата. Идеалният размер може да варира в зависимост от характеристиките и структурата на даден шрифт.
По-малките проекти (като например визитни картички) или дългите текстове ще изискват шрифтове с по-малък размер, но техните размери трябва да бъдат достатъчно големи, за да бъдат ясни и лесни за четене, отколкото декоративни. При по-големите проекти като плакати могат (и трябва) да се използват големи размери на шрифтовете.
4. Създайте йерархия
Когато дизайнът има добра йерархия, той е добре организиран, лесен за навигация и необходимата информация е лесна за намиране. Типографската йерархия е особено важна за проекти с тежки текстове като бюлетини , списания, книги и други традиционни печатни публикации, както и някои уебсайтове.
Основите за създаване на йерархия във вашия дизайн включват следното:
– използвайте размера на текста като похват за акцентиране на най-важната информацията
– използвайте достатъчно разстояние, за да създадете структура
– групирайте свързаните елементи заедно
– създавайте ясни раздели (с позиции, подпозиции и т.н.), когато е приложимо
5. Не пренебрегвайте разстоянието и подравняването
Детайлите имат способността да придадат завършеност на дизайна. А някои от особеностите, които имат най-голямо влияние в дизайна, са разстоянието и подравняването. Точно те са елементите, които правят разликата между разхвърляния и подредения дизайн.
Най-често срещаните видове разстояние:
– Проследяване: така се нарича разстояние между буквите. Това е постоянното количество хоризонтално пространство между всички букви в един текст – може би изречение или абзац. Регулирането на тази настройка ще направи текста ви по-строг или по-свободен. Намаляването на проследяването е обичайна техника за спестяване на пространство в дизайна, но негативът е, че може да доведе до трудна четимост.
– Бяло пространство: това е терминът, с който се обозначава използването на празни (бели) пространства във вашия дизайн. Когато имате много информация, която трябва да поберете в едно парче дизайн, бялото пространство има значителна роля за създаването на добра организираност.
Практикувайте! Един от най-добрите начини за подобряване на вашата типография е да обърнете внимание на това как другите дизайнери работят. С практиката ще придобиете усет за всичко, което работи и онова, което не е ефективно. Бъдете наблюдателни. Обръщайте внимание на средата – никога не знаете къде ще намерите вдъхновение – дали от указателните знаци и рекламите в метрото или дори от рафтовете в супермаркетите.
Надяваме се, че ще можете да използвате тези съвети и указания, за да подобрите уменията си при създаване на типография. За да се потопите в света на графичния дизайн, заповядайте в предстоящото обучение в дистанционна форма. Курсът започва на 22 юни.
Запознайте се подробно с учебната програма, както и с начините, по които можете да се запишете за участие в страницата на обучението по Графичен дизайн: http://designacademy.bg/index.php?q=gd
За консултация със служител на Нет Ит можете да се обадите на телефон 0700 16 004.