
10-те елемента на композицията във фотографията / Част 2
Ще продължим с втората част от елементите на композицията във фотографията.
6. Тон
Друг важен елемент на композицията е тонa , както за отделните обекти, така и за снимката като цяло. Въпреки че тонът може да се отнася до нюанси и интензивност на цвета, той се отнася и до яркостта и тъмнината на изображението, както и до неговия контраст. Няколко други думи могат да опишат същата концепция, но най- подходяща е “тон” заради връзката му с музиката. Снимките, в които се използва тонът успешно пренасят окото през потока от снимка по същия начин, по който музикалните тонове пренасят слушателите през високите и ниските нива на изпълнение. Снимките, които са по-тъмни са склонни да замъгляват повече обекта , придавайки му загадъчен, интензивен и дори изискан вид. По-ярки снимки са по-ефирни и оптимистични. Имате ли някакво разсейване във вашата снимка един от най-лесните начини да привлечете по-малко внимание е просто да го потъмните малко или да намалите контраста му. Обърнете внимание на тоновете на вашата снимка, те контролират начина, по който зрителят преминава през снимката, както и емоциите, които снимката предава.
7. Разстояние
Най-простата връзка между елементите на композицията е разстоянието между тях.
Дистанцията има значение по няколко различни причини. Ако някои от вашите обекти са твърде близо един до друг или ако един от тях пресече друг резултатите могат да бъдат разсейващи. Най-често срещаните композиционни структури са просто линия (свързваща две области на интерес) или триъгълник (три). Имайте предвид разстоянието между обектите и ръба на рамката. Често много добри снимки са увредени от нещо незначително като планински връх, който почти докосва върха на снимката, привличайки вниманието от останалата част от композицията. Гледайте краищата на вашите снимки в полето, те са едни от най-важните части.
8. Баланс
Следващият елемент на композицията е балансът, свързан с концепцията за визуалното тегло. Визуалното тегло не е сложно, това е просто количеството внимание, което привлича всеки обект във вашата снимка. Всяка част от вашата снимка има някакво визуално тегло. Кои елементи привличат най-много внимание? Повече от всичко друго са лицата и очите, особено на хората, но и на животните. Наред с това вниманието привличат и светли зони, остри зони, области с висок контраст, ярки цветове, необичайни предмети и интересни текстури. Струва си да се отбележи, че не винаги искате вашата снимка да бъде перфектно балансирана. Въпреки че балансираните снимки често се чувстват по-естествени и хармонични, дисбалансът е по-динамичен, с чувство на напрежение, което работи за определени снимки. Така че, когато подреждате композицията си, фокусирайте се върху баланса или дисбаланса само до степента, до която техните емоции отговарят на желаното от вас настроение.
9. Пространство (положително и отрицателно)
Положителното пространство е всяка част от снимката, която привлича вниманието. Областите със значително визуално тегло обикновено са положителни. Същото се отнася и за области с високи нива на текстура. Острови и вода, облаци и небе, мастило и хартия, положително и отрицателно пространство.
Отрицателното пространство е “пълнител” между регионите на положителното пространство. Това не е задължително да избледнява на заден план, тъй като хладните цветове са склонни да го правят, но частта от снимката привлича най-голямо внимание. Снимки с голямо количество положително пространство се усещат претъпкани, а снимки с голямо количество отрицателно пространство се чувстват празни.
Положителното и отрицателното пространство зависят доста от другите елементи на композицията, като визуално тегло и разстояние. Но дори една снимка на един обект – да речем, портрет може да има различни съотношения на положително и отрицателно пространство в зависимост от композицията. Просто променете размера на обекта в рамката, заобиколен от по-големи или по-малки количества фон. Емоциите на снимката ще се променят значително.
10. Модели
Във фотографията моделите са навсякъде. Това не е просто нещо малко като текстура, което се повтаря в цялата снимка, а всъщност във всеки повтарящ се елемент. Дори отражението на една планина в басейна с вода е модел – такъв, който не бива да се подценява, тъй като свързва снимката заедно.
Моделите са по-очевидни в сцени, създадени от човека, като архитектурната фотография. Но дори и естествени сцени и живи същества имат модели, като пера на птица или вълни, пресичащи се в морето.
Не всяка снимка, която правите, ще има очевиден модел и това не е проблем. Но когато виждате някакво повторение или взаимосвързаност в света, вземете го под внимание. Наистина може да направи много силна снимка.
В заключение повечето други техники от простота до емоция – започват с елементите на композицията, изброени по-горе. Въпреки че има повече от десет елемента на композицията, те са най-важни за фотографите. Те също са някои от най-лесните за въвеждане във вашата фотография, така че си струва усилието да се мисли за тях, докато правите снимки.
Запишете се на курс по фотография и се потопете в един напълно нов свят на изкуството и творчвството. Вижте повече информация и предстоящите дати за начало тук или се обадете на телефон: 0700 16 004.