
Широкоъгълен обектив
В наши дни все повече хора практикуват дигитална фотография. Трябва да се каже, че цената на входните DSLR-та е спаднала толкова много през последните години, че закупуването на този тип камери е достъпно. След като получите първия си DSLR, в допълнение към закупуването на аксесоари за камери (статив, филтър и т.н.), често ще обмислите идеята за получаване на нов обектив.
В действителност широкоъгълният или ултра широкоъгълният обектив, често се счита за първото допълнително фотографско оборудване. Лещи рибни очи, също. Изборът на този обектив обаче е малко сложен и много аспекти трябва да се вземат предвид, преди да решите да закупите такъв.
Ако и вие имате интерес от фотография, включете се в безплатното обучение по Студийна фотография!
Източник: www.digitalphotomentor.com
Какво представлява широкоъгълен обектив?
Широкоъгълният обектив се определя от фокусното му разстояние, което е по-малко от 24 мм при камера с пълен формат (24 × 36) и около 18 мм (или по-къса) на корпуса на APS-C. Като напомняне, има коефициент на преобразуване между двата основни типа тяло на DSLR. Това е важен момент, който трябва да имате предвид, когато правите своя избор. Не напразно повечето ландшафтни фотографи, правят снимки с широкоъгълни обективи. Перспективите са „уголемени“ с широк ъгъл в сравнение със стандартен 24-70 мм обектив.
Източник: www.adorama.com
Широкоъгълните лещи също са склонни да „преувеличават“ перспективите и го правят така, че обектите между различни нива да са наистина далеч един от друг. При някои видове фотография е очевидно по-добре да използвате широкоъгълен обектив, за да получите по-голям ъгъл на зрение. Широкоъгълният обектив ясно деформира обектите, близки до лещата. Освен това, ще трябва да се обърне специално внимание на елементите, които поставяте на преден план и на разстояние от тях.
Свръхширокоъгълните лещи, ще имат още по-голяма вероятност да изкривят елементите и трябва да се използват специални техники, за да се избегне завършването на напълно изкривени елементи (дърво, къща).
Увеличава ли широкоъгълният обектив?
Всички лещи, включително широкоъгълните лещи, се предлагат в основна или увеличена версия. Основната леща има фиксирано късо фокусно разстояние, което означава, че трябва да се доближите до обект, като се движите физически.
Повечето обективи са по-специфични, като ви дават една или две от тях. Обективните мащаби са много гъвкави, позволявайки да сведете скоростта си до минимум. Но като цяло, обективът с увеличение е по-тежък и по-скъп, поради допълнителни механизми и стъкло вътре в обектива.
Източник: www.upload.wikimedia.org
Широкоъгълни лещи Fisheye
Това са специални ултра широкоъгълни лещи. Ъгълът им на зрение обикновено е 180 °, което ви позволява да видите половината от пълно завъртане. Те имат отличителен, полусферичен вид изкривяване на лещата. Те натъпкват възможно най-много информация. По този начин те не произвеждат прави линии. По отношение на фокусното разстояние те са в долната част на скалата.
Праволинейни широкоъгълни лещи
Праволинейните широкоъгълни лещи са другият тип. И те не са свободни от изкривяване, но поддържат линиите прави. По принцип всеки обектив, който не е изрично маркиран като рибешко око, е праволинеен. Няма да ви дадат пълно 180 ° зрително поле, въпреки че някои са близо. Можете да получите обективи с по-къси фокусни разстояния, но те са единствено за камери с подрязани сензори. Имайте предвид, че не можете да сравните 16 мм рибешко око с 16 мм правоъгълна широкоъгълна леща. Поради изкривяването, лещата с рибешко око ще даде различен, малко по-широк образ.
Източник: www.cdn.fstoppers.com
Широкоъгълни лещи с накланяне (Shift-Shift)
Въпреки че, лещите с изместване на наклона не трябва непременно да бъдат широкоъгълни, повечето са. Нито един от споменатите по-горе два типа лещи, не ви позволява да коригирате изкривяването в перспектива. Този вид изкривяване е особено разпространен при широкоъгълните лещи.
Лещите с накланяща се смяна направят праволинейно крачка напред. Те прожектират много по-големи изображения от сензора за цял кадър. Можете да местите обектива в равнината успоредно на сензора както хоризонтално, така и вертикално. По този начин те могат да направят конвергентни линии успоредни или паралелни линии да се сближават. Освен това имате възможност да контролирате (накланяте) равнината на фокус. Тези лещи са изключително сложни и много скъпи. Те са най-популярният обектив сред професионалната архитектура и изящните фотографи.