
Кирилизирани шрифтове
Кирилицата еволюира от по-ранна писменост, наречена глаголица, разработена от Кирил и Методий – двама братя от Солун, в сегашна Гърция, но през IX век е била в основата на Византийската империя.
Всяка година на 24 май над 250 милиона потребители на кирилицата по целия свят почитат наследството на свети Кирил и Свети Методий в знак на признание за огромната им роля в културното развитие на всички славянски народи.
Включете се в безплатното обучение по Въведение в дизайна, по време на което, ще бъдете запознати с основни термини и понятия, със софтуерните продукти на Adobe, предназначени за графичен и уеб дизайн и ще направят практически упражнения с използване на някои от продуктите.
Източник: www.moderncyrillic.org
Кирилицата постепенно доминира над глаголицата и започва да се разпространява, като в крайна сметка се превръща в lingua franca за по-голямата част от Балканите и Източна Европа. Регионалните вариации са разработени, за да отговарят на различията в произношението и местната култура, като отделните скриптове продължават да съществуват в повече или по-малко една и съща форма до края на XVII век и времето на Петър Велики, първият император на Русия.
Няколко примера за българска кирилическа литература, отпечатана през близо 500-годишната османска власт, идват от чужбина и разчитат на руски кирилически метални шрифтове, които силно повлияват на визуалния облик на оформлението на книгите в славянския свят. Това статукво продължава до периода след Втората световна война, когато няколко видни български художници и дизайнери на типове започват да осъзнават значението на производството на шрифтове самостоятелно. Появата на нова и локализирана система би позволила, по-доброто разбиране на истинските езикови и културни традиции на страната, чрез връзката на печатни букви, реч и потока на почерка.
Източник: www.i.pinimg.com
Ето и няколко кирилизирани Google шрифта:
– Roboto – той има двойна природа. Той има механичен скелет и формите до голяма степен са геометрични. В същото време шрифтът се отличава с приятелски и отворени криви. Докато някои гротески изкривяват буквите си, за да наложат строг ритъм, Робото не прави компромиси, което позволява буквите да се подреждат в естествената им ширина. Това прави по-естествен ритъм на четене, по-често срещан в хуманистичните и серифни типове.
– Open Sans – той е хуманистичен шрифт sans serif, проектиран от Стив Матесън, типов директор на Ascender Corp. Тази версия съдържа пълния набор от знаци 897, който включва стандартния набор от знаци ISO Latin 1, Latin CE, гръцки и кирилица. Open Sans беше проектиран с изправен стрес, отворени форми и неутрален, но приветлив външен вид. Той е оптимизиран за печат, уеб и мобилни интерфейси и има отлични четливости в своите букви.
– Source Sans Pro – първото семейство на шрифтове с отворен код на Adobe, е проектирано от Пол Д. Хънт. Това е шрифт sans serif, предназначен да работи добре в потребителските интерфейси.
– Ubuntu – обхватът на семейството на шрифтовете Ubuntu включва всички езици, използвани от различните потребители на Ubuntu по целия свят, в съответствие с философията на Ubuntu, която гласи, че всеки потребител трябва да може да използва своя софтуер на избрания от тях език. Така проектът Ubuntu Font Family ще бъде разширен, за да обхване още много писмени езици.
– Exo 2 – той е цялостно преработване на Exo, съвременен геометричен шрифт sans serif, който се опитва да предаде технологично / футуристично усещане, като запазва елегантен дизайн. Exo 2 има по-органичен вид, който ще се представи много по-добре при малки размери на текста и в дълги текстове.
– Rubik – той е семейство шрифтове sans serif с леко заоблени ъгли, проектирани от Филип Хуберт и Себастиан Фишер от Hubert & Fischer като част от проекта за Chrome Cube Lab. Rubik е семейство с 5 тежести с римски и италиански стилове, което придружава Rubik Mono One, еднообразна вариация на черния римски дизайн.
– Освалд – той е преработка на класическия стил, исторически представен от шрифтовете „Alternate Gothic“. Героите на Освалд първоначално са преизчертани и реформирани, за да се поберат по-добре на пикселната мрежа на стандартните цифрови екрани. Oswald е проектиран да се използва свободно в интернет от уеб браузъри на настолни компютри, лаптопи и мобилни устройства.
– Merriweather – той е проектиран да бъде текстово лице, което е приятно за четене на екраните. Той се отличава с много голяма х височина, леко сгъстени букви, лек диагонален стрес, здрави серифи и отворени форми.
Независимо дали изграждаме уебсайт, създаваме постер или работим над корица за facebook страница, често се налага да имаме добра колекция кирилизирани шрифтове, които да използваме. Типографията е един от най-важните елементи, както в уеб дизайна, така и в графичния дизайн. Технологиите ни позволяват бързо и лесно да намираме това, което търсим, но не винаги то е това, което ни трябва.