
Студийно осветление
Случвало ли ви се е снимката, която да направите да е прекалено тъмна? Ако да, не сте първият фотограф, който се сблъсква с този проблем и няма да сте последният. Това не се дължи на нискокачественият фотоапарат или на вашата некомпетентност, а на осветлението, което използвате. С помощта на няколко практични съвети ще ви помогнем да оборудвате студиото си с осветление като професионалист.
Във фотографията има два основни вида светлина- естествена и изкуствена. Някои предпочитат естествената, защото им е трудно да усвоят необходимите настройки на фотоапарата или правилното използване на светкавица. Но тя е необходима в някои случаи и не бива да се пренебрегва с лека ръка. Всичко зависи от личните ви предпочитания и от това какъв е обектът, който снимате и как е разположен. Преди да инвестирате много средства в оборудване със студийно осветление трябва да знаете с какъв тип фотография ще се занимавате основно- портретна, продуктова, актова или друга.
Ако имате интерес към фотографията и нейните тънкости, може да се включите към безплатното обучение по Студийна фотография. Не го пропускайте!
Светлината е вероятно най-важният аспект във фотографията. Ако клиентът ви не може да види какъв е заснетият обект, няма значение колко умел фотограф сте или колко добре е композирана снимката.
Източник: www.jonathantaylorphotography.com
Предлагаме ви няколко практични съвети, които да използвате при студийното осветление:
Колкото по-широк е източникът на светлина, толкова по-мека ще бъде светлината, която излъчва. Когато тя достига чрез повече ъгли, това допринася за по-малко сенки и не толкова ярка текстура на обекта, които прикрива несъвършенствата му. Тесни елементи на студийното осветление като светкавици и CFL лампи правят точно обратното. Ако вече разполагате с тях можете да омекотите светлината им като използвате отражател или дифузек като чадър, например. Този тип светлина е идеален за работа при портретната фотография. Не е задължително да разполагате със специална техника, за да се възползвате от този съвет. Ако разположите обектите си по-близо до голям, светъл прозорец, към който не е насочена пряка слънчева светлина, също можете да постигнете търсения ефект.
Източник: www.dvyvvujm9h0uq.cloudfront.net
Не бива да прекалявате с осветляването на обекта си. По този начин рискувате да затъмните фона. Избегнете този нежелан резултат като използвате специално фоново осветление, по-слабо от основното. Светлината, която идва отзад може да се използва и като ефект. Ако човек седи с гръб към светъл прозорец, светлината ще се отрази в отсрещната стена и ще “падне” върху него. За идеални резултати трябва да се използват композиции, които включват и самия източник на светлина.
Източник: www.morningannouncement.com
Освен с осветени обекти при студийното осветление важно значение има и че се работи с такива в сянка. Това създава форма, обем и триизмерност на изображението. Ако се занимавате с портретна фотография и поставите източника на светлина високо и леко отстрани си под ъгъл на модела си, но не и така, че сянката от носа да пада върху горната устна, ще постигнете драматичен ефект. При продуктовата или пейзажната фотография също се използва осветление под ъгъл по тази причина.
Добре е да знаете, че светлина, която идва от различните страни, отгоре или отдолу поставя акцент върху текстурата на обекта, докато фронталната- точно обратното. Студийното осветление е важно за всеки професионалист, защото при портретната фотография клиентът може да желае бръчките и несъвършенствата по кожата му да бъдат максимално прикрити, докато при заснемането на продукт да се търси ефектът, който текстурата предоставя. Ако ви се налага да снимате животно и искате да поставите акцент върху пухкавата му козина най-добре е да поставите осветителното тяло някъде отстрани, а не срещу него. Същото правило се отнася и когато снимате косата на човек.
Източник: www.cheestargcsephotography.weebly.com
Имайте предвид, че дори когато светлината изглежда бяла, тя има цвят. Човешкото око трудно го различава. Нарича се цветова температура и може да се забележи с дигитални сензори. Светлината по обяд в средата на деня е различна от тази при залез или изгрев слънце, когато е мека и топла. За да се създадат различни видове светлина при студийното осветление се разполагат специални лампи, а фотоапаратите имат функция “баланс на бяло”, за да поставят акцент върху цветовете или да ги неутрализират.