Работа като графичен дизайнер на свободна практика
Работата на свободна практика е нещо напълно естествено и присъщо за графичните дизайнери. Всъщност 20 процента от хората в дизайнерската индустрия са самоосигуряващи се лица. Но защо работата като графичен дизайнер на свободна практика стана толкова популярна? Как толкова огромна група хора се справя успешно с това? И какво можете да направите, за да се откроите сред наситената със специалисти дизайн индустрия? В тази статия ще обсъдим всичко – от предимствата и недостатъците на свободната практика, до изграждането на портфолио, чрез което да ви забележат, и до създаването на клиенти и комуникацията с тях.
Нека първо кажем, че ако нямате много опит като графичен или уеб дизайнер, силно препоръчваме да се запишете в това обучение за Въведение в дизайна. Ако имате опит като дизайнер, но нямате опит като фрийленсър, тогава това безплатно обучение – „Работа от вкъщи като фрийленсър„, водено от 7 лектори от 4 държави ще ви изстреля право към топ кариерата ви на графичен дизайнер – фриййленсър.
-
Защо графичен дизайн на свободна практика?
Кариерата на фрийлансър е нещо, което почти всеки графичен дизайнер е обмислял да предприеме. От студентите, на които им предстои да се включат в работната сила, до опитните дизайнери, готови да работят за себе си, това е индустрия, която процъфтява на принципа на самостоятелната заетост. Но това, че този ход е популярен за много предприемачи, не означава, че е подходящ за вас. Защо да станете фрийлансър?
Има много лични въпроси, на които трябва да потърсите отговор, преди да решите дали кариерата на графичен дизайнер на свободна практика е правилният път за вас. Имате ли подходящ темперамент? Притежавате ли достатъчно воля и вътрешен порив? Развивате ли добре работата си в офис среда или предпочитате различно темпо? Самостоятелен ли сте или имате нужда някой да диша във врата ви, за да свършите работата? За съжаление, не съществува такъв тест, който да определи дали бихте имали успех като фрийлансър, но вашите работни навици, професионалните ви цели и цялостната ви личностна характеристика представляват основни критерии, за които трябва да помислите преди да вземете решение.
Докато обмисляте решението си, имайте предвид следните плюсове и минуси, които са характерни за фрийланс практиката.
Ще разполагате с повече свобода и гъвкавост, но наред с това и с повече отговорности. Заедно с възможността да зададете свой собствен график ще можете да се вслушвате и в собствената си муза, която не винаги говори през нормалните работни часове. Но тази свобода може да бъде и тежест, тъй като вие ще сте единственият човек, който носи отговорност за работата и за вашия бизнес като цяло.
Можете да изберете за кого да работите, но същевременно и ще управлявате този работен процес. Вместо да имате вече установен процес на работа с клиентите си, ще имате възможността да ги подбирате и прослушвате (в зависимост от това колко сте отчаяни за работа). След като ги изберете обаче, вие също трябва и да ги управлявате. Това означава да водите цялата кореспонденция с тях, да ги поддържате доволни и в крайна сметка да следите дали плащанията се извършват коректно, което не винаги е лесно.
Ще научите нови умения и това всъщност ще се превърне в едно от основните ви задължения. Фрийлансърството е само начин, по който да стартирате. Въпреки, че ще имате възможност да придобиете нови умения в сферата на дизайна, ще ви се наложи също така и да инвестирате време за да развиете и уменията си в не дотам привлекателни сфери като тези на счетоводството и тайм мениджмънта.
Вашият начин на живот може да се подобри или може изцяло да ви погълне. Гъвкавостта на свободнопрактикуващият се характеризира с това, че имате повече време за нещата, които наистина искате да правите. Но ако не работите за постигане на подходящ баланс между професионалния и личния си живот, това лесно може да погълне цялото ви ежедневие –дори повече отколкото би могл да се случи на работата ви на пълен работен ден.
Имайки предвид всички тези плюсове и минуси, защо според вас толкова много хора в дизайнерската индустрия все още предпочитат работата на свободна практика? Изглежда, че гъвкавостта е основната причина, която най-много ги привлича. Хората искат да работят по начина, по който те искат, където искат и когато искат. Това ги сблъсква с редица предизвикателства, ала когато човек се ангажира и вложи старание, ползотворната кариера като графичен дизайнер на свободна практика става напълно възможна.
-
Как се започва кариера като графичен дизайнер на свободна практика
Ако сте решили, че фрийланс кариерата в сферата на графичния дизайн е за вас, е време да помислите как да лансирате бизнеса си.
Първо, помислите за логистиката: Под каква форма ще регистрирате своя бизнес? Можете да прочетете за разликите между едноличните търговски дружества, дружествата с ограничена отговорност и повече за Съюза на фрилансърите в това ръководство.
Знайте, че бизнеса има и креативна страна. От къде ще работите? Как ще работите? Какъв тип работа ще практикувате?
Едно от най-трудните неща за постигане като фрийлансър е управлението на времето ви. Без шеф, който да седи в непосредствена близост или колеги, които да се суетят около вас, може и да се окаже трудно да намерите мотивацията за работа. За да се справите с това предизвикателство, направете си работен график, който точно да разпредели работата ви през деня. Трябва също така да организирате средата около себе си така, че тя да действа благоприятно на работа. Някои фрийлансъри работят по кафенетата, други предпочитат работата от т.нар. ко-уоркинг пространства, но много от фрийлансърите просто работят у дома си.
Много важно при работата от вкъщи е да успеете да обособите вашия домашен офис и да го разграничите от останалите помещения в жилището си. В нашата статия за плюсовете и минусите на фрийлансинга дизайнерката Грейс Фусел описва своя ритуал, който й помага да намери баланс между професионалния и личния й живот:
„Всяка вечер в 6, аз заключвам вратата на офиса си и поставям ключа в друга стая на къщата. Дори и да получа привидно спешни имейли след това, тази техника ми помага успешно да намеря границата между работното ми и свободното ми време. Сутринта, когато извадя ключа и отключа вратата, имам усещането как работният ден официално започва.“
Това не винаги е възможно, но трябва да се опитате максимално да разграничите работния си живот от личния, за да запазите разсъдъка си и да останете съсредоточени.
Следващият въпрос, който трябва да си зададете е дали възнамерявате да специализирате в дадена област. Въпреки че винаги си струва да имате опит в различни области на вашата индустрия, все пак има и голяма полза от това да се ориентирате към по-тясна специализация в една или по-малък брой области.
Разгледайте възможните специалности, които съществуват в сферата на графичния дизайн, и научете кои са техните предимства и недостатъците им в тази статия. Някои от плюсовете са свързани с по-високо ниво на професионално уважение, по-конкретна кариерна траектория и огромното предимство, което ви дават експертните знания в дадена област. От друга страна, минусите включват: потенциално по-малка база от клиенти, липса на развитие, и натискът от стремежа винаги да бъдеш най-добрия.
Да станеш фрийлансър си е едно сериозно решение, но и избора на специализация е въпрос, който доста добре трябва да обмислите. Внимателно преценете плюсовете и минусите и как вашите лични и професионални цели могат да бъдат повлияни от избора ви.
-
Как да си направите портфолио
Портфолиото е най-голямата възможност и най-важното предимство на всеки графичен дизайнер. Чрез него представяте вашия опит, вашата естетика, вашите умения, а често и вашата личност.
Изграждането на уебсайт и онлайн портфолио може да бъде доста „мета“, ако сте графичен дизайнер. Целият облик на уебсайта ще говори за вашия талант като дизайнер. Дори и онези от елементите му, които не говорят конкретно за вашата работа, като например разделът „за мен“, трябва да бъдат безупречно проектирани. Портфолиото трябва да показва вашата естетика и да ви помага да разграничите потенциалните си клиенти.
Повечето дизайнери имат личен уебсайт, който съдържа няколко основни елемента: тяхното портфолио, информация за контакт и разделът „за мен“. Но чудесен начин да увеличите портфолиото си е да използвате метода на конкретните ситуации, представяйки т.нар. „кейс стъди“, по който сте работили. Това е задълбочен поглед към работата, която сте свършили за клиент, където демонстрирате как с помощта на вашия опит сте намерили оптимално решение на определен проблем. Ако тепърва започвате и досега не сте имали подобен опит, можете да създадете кейс стъди анализ, базирайки се на съществуваща марка или пък на нещо хипотетично.
Докато пишете своя „кейс стъди“(анализ на случай), имайте предвид следните съвети:
- Съсредоточете се върху онези характеристики на вашия предишен клиент, които представляват вашия идеален бъдещ клиент.
- Детайлно опишете гледната точка на предишния си клиента, така че бъдещите ви клиенти лесно да могат да се оприличат с него.
- Не бъдете сухи – разкажете история за нуждите на клиента и вашия процес на проектиране на дизайна
- Покажете успеха си чрез реални факти и цифри.
Присъствието ви в социалните медии е задължителен елемент, който може успешно да допълни вашето онлайн портфолио. Съществуват няколко платформи, които предлагат своеобразно портфолио с добавени социални функции, като Behance или Dribble. Тези популярни уебсайтове могат да бъдат полезни по отношение получаването на обратна връзка за вашата работа, колаборация в мрежа с други дизайнери и в крайна сметка успешно могат да ви свържат с нови клиенти.
Основните канали в социални медии като Twitter или Instagram също могат да бъдат в полза на графичния дизайнер. Чрез тях получавате възможността да се присъедините към различни групи, да използвате хаштагове, да вземете участие в разговори и да информирате хората за работата си.
С всички тези функции на социалните медии някои може би се питат дали присъствието в тях може да замени онлайн портфолио. Сравнихме предимствата и недостатъците на социалните медии и традиционните профили, и изводът е ясен: Социалните медии би следвало да се използват в подкрепа на вашето онлайн портфолио, но не разчитайте, че те могат да заменят фундаменталния професионален вид на портфолиото.
-
Как да си създадете полезни връзки
В допълнение към звездното портфолио, кариерата на фрийлансъра зависи и от неговите връзки. Клиентите няма да седнат сами в скута ви – по-вероятно е да намерите платена работа, след като вече сте си създали някои полезни връзки. Например, възможно е някой друг дизайнер да ви препоръча, или пък да ви потърси клиент, който следи отблизо работата ви. Така или иначе има няколко начина да изградите вашата мрежа от полезни връзки.
Маркетингът не е само за големите марки и компании! Вие, като фрийлансър, представлявате вашата марка и е ваша задачата да я лансирате пред правилните хора. Това не означава, че ви е нужен огромен бюджет, за да купувате дисплейни реклами или да изпращате директна поща на клиентите си.
Кой е най-добрият съвет? Направете своя уебсайт много повече от портфолио – направете го място, където развивате етосът около вашата марка. Това ще ви помогне да утвърдите името си и ще разшири обхвата на вашия уебсайт. За да направят това, марките обикновено споделят съдържание, което ангажира, информира и вълнува – вие можете да направите същото. Изпробвайте някои от често използваните средства и си направете блог, публикувайте видео уроци, електронни бюлетини, бъдете активни в социалните медии.
Социалните медии са един от най-добрите начини за среща и комуникация с други дизайнери или клиенти. Уверете се, че поддържате присъствие в традиционните канали на социалните медии, които имат широка аудитория, но не пренебрегвайте и общностите на графичните дизайнери, където можете да получите обратна информация за работата си и да впечатлите бъдещите клиенти с труда си.
Може би имате желание да излезете и да се срещнете лично с хората? Професионалните мрежи са фантастичен начин да се развиете във вашата индустрия. Тези организации обикновено предлагат много услуги, които ще ви помогнат да се развиете като фрийлансър, включително:
- Възможности за работа в мрежа
- Правен съвет
- Шаблони и примерни форми
- Връзка с клиенти
- Работни срещи, беседи и конференции
-
Как да си създадете клиенти
Намерете ги
Откриването на клиенти, с които да работите, не би трябвало да означава да стреляте напосоки. Всъщност има много сайтове, създадени специално, за да ви помогнат в това отношение. Техния списък можете да видите в тази статия.
Някои от тези сайтове могат да ви бъдат повече или по-малко полезни и да ви послужат по различен начин, в зависимост от това къде се намирате във вашата кариера. Микростайлинг комисионните на Fiverr са чудесен вариант, в случай, че искате да попълните пропуските по вече натоварения си график или ако отчаяно търсите работа. Toptal пък е място за свръхталантливи хора, които са готови да обслужват клиентите от най-високо ниво и да получат за това справедливо заплащане.
Освен тези специализирани уебсайтове, съществуват и няколко основни метода, които можете да приложите за откриване на клиенти. Организирането на кампания с телефонни обаждания (колд калинг) може да работи добре за вас, в случай, че търсите да обслужвате по-малки фирми. Поддържането на социалните ви медии и достигането до клиенти чрез социалните платформи може да ви помогне при изграждането на следващия проект на марката ви. А поддържането на връзка с партньори в бранша винаги е добра идея, тъй като те също могат да ви възложат оферти или да ви прехвърлят работа, която те самите не са готови да поемат.
Разговаряйте с тях
Често ще се наложи да убеждавате клиентите да работят с вас, поради високата конкуренция в сферата на графичния дизайн при свободно практикуващите. Когато искате да работите с някого, от вас зависи дали ще направите продажбата. Ако осъществявате своите сделки по телефона, по имейл или лично, има няколко съвета, които е добре да имате предвид:
- Спечелете ги с нещо запомнящо се
- Запознайте се добре с техния проблем и предложете вашето решение
- Улеснете максимално комуникацията межу вас
Понякога може да се окажете в ситуация, в която сте изправени пред някой, за когото искате да работите, или пък може да ви се наложи да попитате какво бихте могли да направите за тях. В този случай ще ви трябва специална подготовка. Можете да репетирате предварително заучени фрази и да ги използвате в началото при комуникация с вашия потенциален клиент. Възможно е да срещнете трудност при подготовката на подобна информация около конкретния клиент, но с повече практика вкъщи и пред огледалото можете да развиете ораторските си уменията, уменията си в публичната реч и в убеждаването на клиенти чрез разговор.
Съгласете се стях
След като вече сте намерили клиент, убедили сте го да работи с вас и сте го спечелили, започнете да съгласувате работата си с него. Това може да се окаже лесно, но може да бъде и доста труден процес.
За да защитят себе си и работата си, много графични дизайнери, които работят на свободна практика, разработват договор за своите клиенти. Един такъв договор може да бъде доста подробен, в зависимост от това какво търсите, но имайте предвид, че повечето клиенти не обичат да се заниват с подобни документи. Типичният договор, споразумение или кратко описание на проекта, както някои го наричат, съдържа ключова информация за обхвата на проекта, съответните срокове и информация за условията при плащане. За да се подсигурите допълнително можете да добавите клаузи от рода на ревизии, клаузи за анулиране и т.н., които ясно очертават споразумението между вас и клиента.
С натрупването на повече опит като графичен дизайнер на свободна практика, вие ще можете да оформите свой собствен уникален договор, който да отговаря на вашия работен стил.
Разбира се, понякога просто няма как да приемете определена работа. Ще има моменти, в които сте прекалено зает, или работата по определен дизайн просто не е във вашата компетентност. Какъв е начина да откажете без да губите клиента завинаги? Може да се окаже доста трудно да кажете „не“, но съществуват няколко инструмента, които бихте могли да използвате, когато ви се наложи да проведете този труден разговор. В това ръководство за отказ на оферта за работа очертаваме няколко стъпки:
- Помогнете на клиента да разбере вашата гледна точка. Ако отказвате, защото работния ви подход и мисията на клиента не са съвместими, не се страхувайте да обсъдите тези предизвикателства.
- Ако смятате, че някой друг е по-подходящ за работата, уведомете клиента! Това би могло да помогне на всички заинтересовани страни: Ваш приятел или колега би могъл да получи работата, а на клиента няма да му се наложи да изгуби още време в търсене на специалист на свободна практика.
- Помислете добре преди да кажете „не“ на проект, който искате, защото просто сте твърде заети. Ако това е идеалното предложение, може да си струва да пренаредите другите проекти, които са с по-нисък приоритет. Някои оферти са толкова добри, че просто не бива да бъдат отхвърляни!
-
Изпълнение на работата
Процесът на проектиране
Творческият процес е уникален за всеки графичен дизайнер. Но след като сте получили заданието за разработване на дизайна, може да е трудно да разберете откъде да започнете. Експертът на свободна практика Грейс Фусел е описал подробния работен процес, който и вие може да следвате при започването на следващия си работен проект:
Етап 1: Задание за разработване на дизайн (дизайн брийф)
Няма дизайнер, който да чете мисли, така че е важно на този ранен етап от процеса на графичен дизайн да прецените на какво точно се надява клиентът и да му съобщите какво може да очаква от вас.
- Среща с клиента и кратък анализ
Говорете с клиента си за тази информация. Попитайте дали е в състояние да предостави информация за етиката на марката си и конкурентите си в сектора. Потърсете достъп до указанията за марката, ако има такива. Дори прости факти свързани с марката, като цветова палитра или шрифтове, могат да бъдат фантастична отправна точка за развитието на вашите идеи.
- Пазарно проучване
Направете няколко онлайн проучвания за индустрията на клиента и неговите конкуренти. Ще откриете, че компаниите в някои индустрии споделят общи черти по отношение на дизайна – не е нужно да ги имитирате, но, опознавайки ги, може да разберете повече за общата картина. Можете също така да избегнете дублиране на лого дизайна, което всъщност се случва по-често, отколкото мислите.
- Mood boarding
Дизайнерите имат свои предпочитани начини за намиране и компилиране на вдъхновяващи продукти. Някои предпочитат да изработят свое табло, използвайки изрезки, разпечатки, скици и цветни образци. Има такива, които използват Photoshop или InDesign като удобен начин за обработка на онлайн изображения. Други пък разчитат на онлайн инструменти като Pinterest.
- Скициране
Отстъпете от компютъра, вземете молив и хартия и започнете да скицирате. Не се притеснявайте, че ще се наложи да усъвършенствате скиците си за да изглеждат добре; на този етап фокусът ви трябва просто да бъде насочен към генериране на груби идеи.
- Усъвършенстване на концепцията
Вземете химикалка и изберете трите идеи, които смятате, че имат най-голям потенциал за развитие. След като разполагате с комбинация от три изискани скици, можете да ги дигитализирате. На този етап няма нужда да отделяте неоправдано много време за дигитално усъвършенстване и на трите дизайна. В крайна сметка, два от тях няма да бъдат използвани, след като бъдат представени на клиента.
Етап 2: Презентация
Когато вече имате комбинация от три изискани дизайна, можете да пристъпите към контакт с вашата база от клиенти. Дизайнерите често се колебаят да разкрият идеите си пред клиентите, преди да бъдат усъвършенствани, но мението на клиента на този етап всъщност ще ви спести доста главоболия и разход на време.
- Представяне на трите концепции пред клиента
Ако ви се стори, че презентациите изглеждат набързо нахвърлени, най-добрият ви подход е просто да сте подготвени. Представете трите си дизайнерски концепции в страници с формат A4 или формат Letter, което да улесни клиента при отпечатване, не претрупвайте страниците, а позволете на дизайна да заеме централно място.
- Преглед от клиента и по-нататъшно усъвършенстване
Докато клиентите може и да не разбират кое би било най-доброто решение по отношение на дизайна на марката им, те имат прецизно усещане за това, което е работило за тях в миналото. Ако сте отворени за предложения, винаги ще намерите възможност да превърнете беглата идея в нещо фантастично. С малко подкрепа от страна на клиента можете да напреднете в усъвършенстването на одобрения дизайн. Прегледайте черновите си на различни етапи от избработката на дизайна и потърсете допълнително мнение от вашите сътрудници.
- Заключителен преглед и редакции
Разумно е периодично да разпечатвате черновите си, да си правите почивки и да ги преглеждате „с ново око“. Това ще ви помогне да забележите изведнъж как част от текста се нуждае от подобрение по отношение на разстоянието между различните символи или как изборът ви на цветове е малко по-неподходящ отколкото ви се иска.
Когато сте създали почти перфектния проект на вашия дизайн, отново е време да се свържете с клиента. Клиентът от своя страна може би ще има редица нови изисквания и предложения, или пък не – на този етап от вас зависи да решите дали необходимото количество редакции съответства на първоначалната ви договорка. Ако не, обмислете дали да не поискате от клиента да ви заплати допълнителния труд.
Етап 3: Техническо производство
Понякога ще се случи да бъдете нает за завършване на цялостна продукция от генерирането на идея до изпълнението на самия продукт. При това често би могло да ви се наложи да прибегнете до няколко допълнителни етапа в работата, особено ако се изисква да печатате или да разработвате нещо онлайн. Прочетете повече за етапа на техническо производство тук .
Тайм мениджмънт
Голяма част от живота на фрийлансъра преминава през различни работни проекти. Понякога сте прекалено заети, за да спите, а друг път сте толкова свободни, че това да ви притесни. Въпреки че фрийлансърството дава голяма свобода, постигането на баланс между професионалния и личния живот в света на свободна практика може да изисква дори повече работа от обичайната работа в офис на пълен работен ден.
Едно от най-големите предизвикателства на живота на свободно практикуващия е да разберете как да планирате времето си – как да завършвате успешно работата за клиентите, като същевременно оставате верни на себе си и на работното си време? Вече обсъдихме няколко метода по-горе, като например задаване на конкретни часове, в които да работите, работа от специфично място и отказване на оферти за работа, когато сте прекалено заети.
Можете също така да инвестирате в инструменти, които да ви помогнат успешно да организирате работата си и да планирате времето си по подходящ начин. Ето цял списък с безплатни инструменти, които биха могли да ви помогнат да организирате адекватно заетостта си. От инструменти за производителност до програми, проследяващи работните ви часове, в тази статия можете да намерите най-подходящото средство, което да ви помогне в кариерата на свободно практикуващ.
Понякога срокът е толкова близо, че нито един инструмент не може да ви помогне с организацията. Може би прекалено дълго сте отлагали или неправилно сте преценили мащаба на проекта. Независимо от грешката, която сте допуснали, да се справите с крайния срок може да бъде невероятно стресиращо. Някои стратегии биха могли да бъдат използвани още от началото на проекта за да бъде предотвратено уговарянето на нереалистични срокове, докато други могат да се използват и в по краткосрочен план, с цел работата да се свърши навреме.
Управление на клиенти
Като графичен дизайнер на свободна практика трябва да дадете толкова тежест на разработването на вашите дизайни, колкото и на комуникацията с клиентите си. Една ясна и лесно достъпна линия за комуникация би могла да предостави актуална информация за състоянието на проекта на двете страни, а влагането на усилия в комуникация по време на проектирането действително би предотвратило много от проблемите, които биха възниквали след доставяне на окончателния дизайн.
Да успеете да отговорите на очакванията на клиента е неизменна част от вашата работа. Когато приемате заданието на вашия клиент, вие се съгласявате с определени параметри на работа, както и да доставите конкретни резултати, които са свързани с тези параметри. Клиентите понякога ще се опитат да прекрачат уговорката, често без да осъзнават, че също така прекрачват и границите на вашето споразумение. Някои клиенти могат да поискат дори и повече от това, осъзнавайки, че е извън границите, само за да получат повече стойност за похарчените долари.
Нито една от тези ситуации не е за предпочитане и има няколко начина да се справите с тях. Първата стъпка: Уточнете очакванията предварително на всяки етап от предстоящата работа.
Дори най-големите ви усилия да уредите обхвата на работния проект могат да бъдат компрометирани от един лош клиент. Почти всеки дизайнер на свободна практика може да ви разкаже подобна история за опита си с недобронамерени клиенти. Вдействителност в сферата на дизайна те са толкова много, че има цял уебсайт, посветен на каузата.
Ловът за клиенти е толкова интензивно променящ се процес, че след като ги имате, си струва да вложите малко труд за да ги задържите. За да направите това, трябва да изградите стабилни връзки. Това включва поддръжка на отворени канали за комуникация, но също така и често да напомняте на клиентите за себе си и да се ангажирате с тях.
Все още нямате никаква работа?
Независимо от сферата, в която работи, почти всеки фрийлансър е преминавал през това. Този момент може да ви се стори доста притеснителен, особено ако работата на свободна практика е единственият ви източник на доходи. Въпреки че няма определен трик, който да ви избави от това положение, има няколко стъпки, които можете да предприемете, за да превърнете времето, в което нямате работа, ценно за вашата кариера и при това да спечелите някой друг долар.
-
Получаване на заплащане
Първата стъпка към получаване на заплащане трябва да бъде обмислена още преди дори да свършите работата: Създайте добре издържан договор, в който изрично са уговорени условията за заплащане на труда. Включете ревизионни клаузи или поне обсъдете допълнителното заплащане преди да започнете с тях.
Имайте предвид, че договорът не може да ви гарантира плащане. В действителност, според проучването, проведено от Съюза на фрилансерите, седем от 10 фрийлансъри, работещи в Ню Йорк, не са получили заплащането, което са изработили. След като изпратите фактура, дните могат да се превърнат в седмици, седмиците – в месеци, а парите все още да не се появяват в банковата ви сметка. И когато най-накрая успеете да се свържете с клиента по телефона, да разберете лошите новини. След цялото време и енергия, които сте наляли в проекта, клиентът да откаже да плати вашата фактура. За съжаление, да накараш клиентите да плащат навреме – или изобщо да платят – може да се окаже доста трудна задача.
Можете да предотвратите закъсняване на плащанията както и отказите от плащане като приложите следните стъпки:
- Очертайте предварително очакванията във връзка с работните ви взаимоотношения и помислете за защитни мерки като например такса при нарушаване на споразумението и на основните условия при извършване на плащания.
- Стимулирайте навременните плащания в договора, като предложите отстъпка или друго предимство.
- Поддържайте комуникацията отворена и напомняйте на клиентите за предстоящите фактури, които трябва да се платят.
- Упражнявайте правото си да задържате договорените резултати, ако усетите, че клиентът няма намерение да ви плати.
-
Инструменти и допълнителна информация
Ако започвате като дизайнер или илюстратор, въоръжаването с най-добрите инструменти за графичен дизайн и наличните технологии положително ще трансформира работното ви пространство и вашия творчески процес. Ще имате нужда от някои основни средства – мощен компютър, надеждна интернет връзка, работно пространство и усет за изкуство.
Не пропускайте и този безплатен курс по дизайн, който ще ви даде невероятна основа в тази професия и ще ви помогне да се превърнете от начинаещ в топ дизайнер за нула време.