Важността на маркетинга в социалните мрежи
Социалните мрежи отдавна не се използват само за да си комуникираме с приятели. В последното десетилетие те се промениха до такава степен, че някои автори ги наричат „социални медии“.
Днес ролята им е да обединяват различни функции, а те от своя страна целят да задоволят различните потребителски нужди.
Ние като потребители на онлайн мрежи като Facebook проявяваме интерес към различни неща, сред които например изкуство, онлайн пазаруване, мода, професионални курсове и т.н. Точно тези наши интереси ни обединяват с други хора, които имат сходни на нашите … и ето така се сформират таргет групите. Маркетолозите насочват усилията си, за да отправят релевантни рекламни послания, които да комуникират към тях.
Social media marketing (SMM) е само едно от лицата на маркетинга в онлайн средата. Всяка социална мрежа има своите специфики относно съдържанието, което позволява да бъде споделяно, както и алгоритми, от които зависи това как дадената платформа, която използваме, подбира съдържанието, което смята, че е най-удачно да ни представи. Основният фактор, който спомага за силата на социалните медии като маркетингов инструмент за бизнеса, е техният мащаб. Днес около 2,5 млрд. потребители разполагат с профил в поне една мрежа и се прогнозира до две години броят им да нарасне до 3 млрд. души.
Facebook е най-използваната социална медийна мрежа и е привлекателно място за реклама както за едрия, така и за дребния бизнес. Освен това потребителите там са на всякаква възраст – той се използва от тийнейджъри, хора в активна възраст и хора в пенсионна възраст, за разлика от ситуацията в Instagram, чийто потребители са предимно в категорията 18 – 29 години. Докато Facebook предлага разнообразни формати на съдържание, то Instagram е ориентиран към споделяне на снимки и видеа, придружени от кратки текстови описания (като отбелязваме, че те не са задължителни за създаване в личните профили на потребителите, но към рекламодателите има точно определени изисквания относно това на какви критерии трябва да отговарят рекламните текстове). Шансът да популяризирате своя продукт или услуга е правопропорционален на броя на потребителите в избраната от вас социална мрежа, т.е. колкото е по-мащабна, до толкова по-голям таргет можете да достигнете.
Няма точен отговор на въпроса коя от мрежите е най-подходящият канал за рекламиране, тъй като подходящ е онзи от каналите,
който може да отговори най-добре на маркетинговите ни цели. За една от тях, ако бизнесът ви е новостартиращ – brand awareness, от значение да създаваме най-вече ангажиращо съдържание във всички канали, които сме решили да използваме.
Някои случаи от практиката показват, че е важно и кои са рекламните ни лица. В кампанията на бранда за спортна екипировка Under Armor #IWillWhatIWant взима участие супермоделът Жизел Бюндхен. Целта на кампанията била да вдъхне мотивация на спортуващите хора и да ги накара да следват онова, от което се нуждаят. Когато във Facebook страницата си бранда публикува снимката с Жизел тя бързо натрупва над 80 000 лайка, стотици коментари и още повече импресии.
Друг вид съдържание, което пък е приложимо при реклама на хранителни продукти, са рецептите. Oreo си служат много добре с тях и винаги, когато публикуват бързи и лесни рецепти, които включват бисквитките им, те се радват на голям успех. Те винаги ангажират последователите си чрез инфографики във Facebook и видеа в Instagram.
Нека не се лъжем – всяко маркетингово послание е апел към човешката психология. Основоположниците на маркетинга, който познаваме видоизменен днес, са създатели на различни и работещи психологически тактики за въздействие върху ума на потребителите. Такива се имплементират и в дигиталния маркетинг, дори в най-обикновени и кратки постове в социалните мрежи, които съдържат само текст.
Ако желаете да научите повече за особеностите на маркетинга в социалните мрежи заповядайте в Модул Social Marketing Masterclass, който стартира на 18.01.2020 г. в Marketing academy! Можете да се запишете както на място в нашия офис, така и онлайн, като ни изпратите имейл на адрес request@netit.bg