
10 от най-легендарните лога в историята
Логото на всеки един бранд представлява неговата визуална идентичност, опростена до един визуален елемент. Една от техните функции е да правят марките отличими едни от други. Именно това свойство – отличимостта – има особено важната роля при създаването на разпознаваемост. Разпознаваемостта пък, от своя страна, е от критична значимост за идентичността. Макар и да няма ключова позиция в брандинга, когато визията на един бранд не е достатъчно добре позната на потребителите няма да предположим грешно, че вината за това е в логото. Логото не е константна величина в живота на компаниите. Историята показва, че в някои случаи промяната му печели само позитиви и прави хората още по-лоялни към бранда, а в други се отразява негативно и компаниите връщат обратно стария облик на елемента.
Ето кои са десет от най-запомнящите се, известни и без да бъде пресилено – легендарни лога в историята на индустриализацията.
- McDonald’s – Със сигурност още щом чуете някой да изрича McDonald’s се сещате за двете златисти арки! Ето за тази сила на логото говорим – моменталната асоциация между мисълта за едно име и мисълта за едно лого, която потребителите правят. Символът е вдъхновен от архитектурата на двуетажните ресторанти тип мансарда.
- Nike – Логото на спортния гигант Nike е сред най-разпознаваемите емблеми в света. Визията му е семпла: наклонена черта, завършваща с извивка нагора (тип „ченгелче“). Символът изобразява движението и скоростта, съчетани в едно. Създаделката му Каролин Дейвидсън е била вдъхновена от гръцката богиня на победата Нике. Интересен (и честно казано – срамен) факт е, че Каролин е получила само 35 долара за работата си. През 1995 година компанията решава да премахне името на бранда, присъствало до онзи момент в логото, поради популярността на емблемата.
- Coca Cola – Франк Мейсън Робинсън е създателят на първото лого на компанията още с нейното основаване. Той не само избрал открояващ се курсивен шрифт, но и измислил името на напитката. Самият стил, в който е шрифтът, е бил доминиращ при официалния ръкописен почерк в САЩ за средата на XIX век. В историята си Кока Кола променя логото си безброй пъти, а в някои случаи това е временен похват за engagement кампания. Пример за изключително успешна такава е кампанията „Сподели с ..“ от преди няколко години, по време на която милиони бутилки по цял свят носят едни от най-популярните лични имена, срещани в различните региони.
- Apple – Логото на един от технологичните лидери е вдъхновено от откритието на Исак Нютон за гравитацията. Още от създаването си ябълката винаги е била отхапана, а целта на „жеста“ била да разграничи формата на ябълката от тази на череша. Първоначалният му вид носел цветовете на дъгата, като това обединявало две идеи: да привлича младата аудитория и да изрази уникалната способност на компютрите Apple да възпроизвеждат цветове. В средата на 80-те компанията премахва името на бранда от логото и от тогава насам неговите цвят и светлосенки варират.
- Google – Първоначалната визия на логото е замислена още през 1988 г. от един от двамата основатели на компанията – Сергей Брин (който към днешна дата е един от 15-те най-богати хора в света). Първата визия е имитирала логото на Yahoo, което завършва с удивителен знак, като мисълта зад идеята е била хората да асоциират непознатия тогава Google с вече популярната търсачка Yahoo! Преди брандът да „оживее“ на пазара дизайнерката Рут Кедар премахва както удивителния, така и някои несъвършенства по цветовете. През 2010-та година се извръшват последните корекции по логото, отново от нея.
- NASA – В логото на американката агенция Национално управление по въздухоплаване и изследване на космическото пространство присъстват звезди, червени „криле“ и акронима NASA в центъра. Самото то представлява синьо кълбо, чиято идея е да представлява формата на планетите. От създаването му през 1959 до днес то не е променяно.
- Barbie – Куклите Барби носят името на дъщерята на основателката на компанията – Рут Хандлър, която се казва Барбара. Логото на компанията почти не е променяно от 1959 г. насам, но отбелязва 50-тата си годишнина с връщане към първия му вариант за определен период от време. Наскоро пък Барби навърши своя 60-ти юбилей. За тези десетилетия куклата е продадена милиарди пъти!
- Canon – Не само първото лого на този бранд се различава от днешното. Името, с което компанията стъпва на пазара, е Seiki Kogaku Kenyudho. Най-ранният вариант на логото на компанията бил модел на фигурата на будистката богиня на милосърдието Каннон. Малко след това логото е опростено до надпис – името на модела на първата произведена от компанията камера След постигане на комерсиален успех през 1935 година бъдещата компания – гигант започва мащабното си производство и променя името си на Canon. През 1956 г. компанията създава логото, което всички днес познаваме.
- HP (Hewlett-Packard Company) – Добре познатият технологичен лидер HP носи своето лого още от 1939 г., когато компанията е създадена. През 2011 г. бордът на директорите води дискусия относно модернизиране и опростяване на логото и промени по шрифта, но не реализират нито едно от предложенията. Явно компанията следва мотото „Ако всичко е наред – не променяй нищо“.
- Pepsi – Основният конкурент на Coca-Cola поставя началото на своята история през 1898 г. За над стогодишния си живот компанията променя не само визуалния си облик, но и името си, което първоначално е Brad’s drink. До 40-те години на миналия век логото наподобява това на Кока Кола – както шрифта, така и цвета на надписа му. Множеството корекции по логото през годините не са създавани просто за да придадат свежест, а са част от добре обмислени маркетингови стратегии. Червеният и синият цвят в днешния вид на логото изразяват подкрепа към усилията Американската армия по време на Втората световна война. Белият има за цел да придаде разграничение между отделните компоненти.
Вече и вие се убедихте, че за да бъде едно лого запомнящо се не е необходимо то да бъде претрупано с елементи. Дори напротив.
Ако искате да овладеете създаването на лога за най-различни и интересни брандове, ако искате да получите основополагащи и ценни съвети от лектори-експерти с впечатляващ опит в графичния дизайн, заповядайте в професионалното обучение по Графичен дизайн в Design academy!
Можете да заявите своето участие на телефон 0700 16 004 или като изпратите имейл на contact@designacademy.bg