
10-те елемента на композицията в фотография / Част 1
Въпреки че има безброй елементи на композиция в изкуството като цяло, тази статия обхваща десетте най-важни, които са специфични за фотографията – критични части от почти всяка снимка, която правите. Те са разделени в две основни категории: обекти и техните взаимоотношения. Това не е нищо повече от градивни елементи на творчеството.
Първите шест елемента на композицията са просто различни видове обекти, които можете да намерите в снимката, вариращи от прости до сложни. Тези елементи не зависят от нищо друго в снимката или от границите на самата композиция. Всеки обект от вашата снимка до известна степен показва тези характеристики, понякога очевидно и понякога скрити.
1. Точки
Най-простият елемент на композицията е точка. Точките са малко измамни; математически те имат нулеви размери. Фотографично, eдна точка е само малка област от интерес за снимка или пресечната точка между областите, които представляват интерес.
Звездите в небето в една снимка са „точки“, а също така и светлината извън фокуса във фонов режим. Същото се отнася и за мястото, където се срещат две планини, създавайки пресечна точка, която дърпа окото на зрителя. Във фотографията има значение, защото те са един от най-фундаменталните начини да привлечем вниманието ни – да придадете интерес на определена област.
2. Линии
За разлика от точките, които привличат вниманието на зрителя, линиите са по-скоро път, който зрителят може да следва. Или те са граница: например разделението между небето и земята.
Подобно на точките, линиите във фотографията не са дефинирани толкова строго като линии в геометрията. Фотографски, всичко, което свързва две части на снимката или се простира по композицията или е линия. Това включва извит път или назъбен планински хребет, например. Дори размитият, леко дефиниран ръб на облака обикновено е линия.
Линиите също играят важна роля при свързването на два различни елемента от вашата снимка. Те могат да дадат структура на изображението, която е решаваща част от образа. Понякога линиите в снимката са въображаеми, но те са там. Представете си портрет на дете, гледащо камион с играчки. Пространството между детето и камиона може да е „празно“, но зрителят знае, че е важно. Има линия – връзка между двата елемента на снимката, която прави всеки един по-ефективен. Линиите нямат същото тегло като точките. Вместо това те свързват точки, или ги разделят, или насочват окото на зрителя към това, което искате. Това ги прави някои от най-важните елементи на композицията.
3. Форми
Сега ще преминем от простите елементи на състава към цялостта. Формите могат да бъдат всичко от полумесеца до формата на усмихнато лице. Всяка разновидност на формата има своето емоционално въздействие върху снимката и е невъзможно да се обобщи.
Понякога фигурите са само предмет. Ако снимате слънцето, то прави кръгла форма. В други случаи формите са по-концептуални, като извит облак над извита долина, която придава на цялата снимка кръгова композиция. И двата вида форми имат значение. Първата привлича вниманието, а втората дава на фотографията нейната структура.
4. Текстура
Текстурата на даден обект играе важна роля в определянето на емоционалното му въздействие, както и в количеството внимание, което тя привлича. Какво настроение улавяте, когато снимате гладки камъчета и мъгла от морето? Какво ще кажете за назъбени, груби планини с висока контрастна светлина? Понякога самите текстури могат да бъдат предмет на вашата снимка, като модели в пясъка или вълни на вода. По-често обаче, текстурите са отделни елементи на по-голяма снимка, като давате на вашия обект някакво измерение или попълване на пространствата между субектите.
Областите с повече текстура са склонни да привличат допълнително внимание. Понякога твърде много текстура в „незначителни“ области на снимката може да ви разсейва, което прави цялостната снимка твърде сложна. В други случаи текстурата придава на обекта критично чувство за измерение, като например попълване на формата на планински пейзаж.
5. Цвят
Освен черно-бялата фотография творческият избор на свой собствен цвят прави голяма разлика както в композицията на снимката, така и в настроението. Всеки цвят носи собствените си емоции към фотографията, тема, която може да запълни много повече от малкото пространство тук.
Топли цветове са червено, оранжево и жълто. Те са активни, скачат в предната част на изображението и предават повече движение и вълнение. Не означава просто, че те буквално скочат на фронта, ако поставите ярка червена точка на ярък син фон, много хора искрено възприемат червената точка като по-близо до зрителя, почти хвърляйки сянка зад нея.
Студените цветове са обратното: зелено, синьо и виолетово. Това са по-спокойни цветове, с малко повече нежност към тяхната природа. Сините и зелените са най-често срещаните цветове в природата; синьо небе или зелено поле предават успокояващо послание. Но хладните цветове също се появяват в по-слаба светлина, дори в сенки в слънчев ден. Така че те имат чувство на тъмнина към тях, която може да бъде особено мощна в снимки на буря, например.
Когато композирате снимките си, разпознайте съдържащите се в тях цветове и се опитайте да използвате силните им страни в своя полза. Често съчетаването на топъл цвят с хладен цвят създава интересно чувство за контраст, което води до привличащ погледа образ. По същия начин, снимки само с една или две доминиращи цветове представляват много унифицирано съобщение – съобщение, което може да бъде много успешно, ако бъде създадено внимателно.
Останалите техники ще споделим с вас във втората част на статията.
Запишете се на курс по фотография за да усвоите всички техники, които можете да приложите за да получтие перфектната композиция. Вижте повече информация на сайта ни или се обадете на телефон: 0700 16 004.